Wednesday, December 14, 2011

Baby Jezus Kerstbroodjes - tutorial

Vorig jaar hadden we een bedrijfsuitje naar het Bakkerijmuseum in Hattem. Daar leerden we broodjes bakken in de vorm van een baby. Leuk voor de kraamtijd maar rond deze tijd kunnen ze ook prima doorgaan voor het kindje Jezus.


Maak brooddeeg volgens je favoriete recept maar gebruik iets minder vocht zodat het deeg wat steviger wordt.

Vorm het deeg in een lange sliert, een rondje en een ovaal.


Leg de ovaal en het balletje tegen elkaar aan, dit zijn het hoofd en lijf. Wikkel de lange sliert erom heen alsof je hem inbakert.



Gebruik een klein stukje deeg om een baby krul te maken en plak die vlak onder de rand van de wikkel vast met wat water. Maak oogjes van 2 stukjes krent en duw ze in het deeg.
Strijk wat koffiemelk over de broodjes zodat ze mooi gaan glanzen en laat ze nog 20 minuten onder een theedoek rijzen. Afbakken volgens de gebruiksaanwijzing van je brooddeegrecept. Klaar!

10 comments:

  1. Leuk hoor, ik zag dat breien ook al niet zo zitten, dit lijkt mij ook nog wel te doen. Mooi.

    ReplyDelete
  2. leuk!! wie weet verschijnen die hier nog wel op tafel de komende tijd

    ReplyDelete
  3. Wat super leuk! En een goede motivatie om weer eens zelf brood te bakken! M'n 1e kerstbal hangt trouwens, niet zo rond als ik had gewild maar het haken ging wel goed. Misschien volgen er meer.

    ReplyDelete
  4. Wat ontzettend leuk! Dat ga ik zeker een keer proberen te maken!

    ReplyDelete
  5. Zou een luierik als ik ermeer wegkomen om dit met danaroll croissaint deeg te doen dat ik eerst tot een homp vorm?

    ReplyDelete
  6. Hoi, ik wilde je een foto toesturen van de Tomtes die ik gehaakt heb maar zie geen mailadres.
    Ik vind ze zo leuk om te maken en wil je nogmaals bedanken voor het patroon.
    Wil je ze zien, ze staan ook op mijn blog http://vrouwhommel.blogspot.com/
    lieve groet

    ReplyDelete
  7. Ik ben dol op je broodbabies!! Ik wil ze met de kinderen gaan bakken met kerst, dan nemen we ze mee naar oma. Super, Marieke!

    ReplyDelete
  8. WOW!! This is so cool!! Good job!!

    ReplyDelete